Eerste schooldag

Je brengt je kleintje met gemengde gevoelens voor het eerst naar school. Want een vertrouwde omgeving achterlaten om naar de kleuterschool te gaan is voor je kind een grote stap.

Een wereld vol uitdaging: nieuwe vriendjes, juffen en meesters, maar ook een nieuw ritme en regels.
Leg vooraf uit wat er zal gebeuren en vertel duidelijk wanneer je terugkomt: voor het middageten of na schooltijd. Eens op school neem je vastberaden afscheid en laat het dan best aan de juf of meester over. Wees gerust, eventueel verdriet is meestal al over voor je de schoolpoort uit bent.

Geef fruit, een koekje of boterham mee waarvan je zeker bent dat je kind het lekker vindt en vergeet ook niet wat reservekleding voor het geval er een ‘ongelukje’ gebeurt.
Wanneer uw kind moe en prikkelbaar van de kleuterschool terugkomt, overstelp hem dan niet met honderd en één vragen. Laat het maar even rustig bekomen, want vaak is het allemaal nog teveel om te verwerken. Elke dag ontdekt het immers iets nieuws, maar slechts beetje bij beetje zal het u dat vertellen. Help je kind door gewoon beschikbaar te zijn en te luisteren. Na een paar weken is je kind helemaal gewoon om dagelijks naar school te gaan.